رفع ناهنجاریهای قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با ورزش شدید  در زمانهای کوتاه

10 سپتامبر2015- براساس یک تحقیق جدید، انجام ورزشهای شدید در زمانهای کوتاه به بهبود  ساختار قلب و  کنترل دیابت در مبتلایان به دیابت نوع 2 کمک می کند.

این تحقیق که توسط دانشمندان دانشگاه نیوکاسل انجام گردید، نشان می دهد انجام نوع صحیحی از ورزش می تواند ناهنجاریهای  قلبی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از بین ببرد.

بیماری قلبی یکی از شایع ترین عوارض دیابت است، برخی مطالعات  نشان می دهد افراد مبتلا به دیابت  دو برابر افراد غیردیابتی درمعرض خطر ابتلا به بیماریهای قلبی هستند. گزینه های درمانی محدودی برای مشکلات قلبی افراد مبتلا به دیابت بغیر از ورزش و تغییر شیوه ی زندگی وجود دارد. اگرچه، انجام ورزش منظم همواره با کنترل بهتر قند خون درارتباط است اما هنوز تحقیقات تأثیر مستقیم  ورزش بر قلب را به اثبات نرسانده است.

دانشمندان دراین تحقیق تأثیرات ورزش برقلب افراد دیابتی را با انجام ورزش شدید و متناوب در مدت 90 ثانیه(در این مورد دوچرخه سواری)) در 23 فرد دیابتی بررسی کردند.

محققان دریافتند تمرین ورزش شدید در مدت زمان کوتاه، به بهبود ساختار قلبی و عملکرد قلب  بخصوص بطن چپ که در اثر ابتلا به دیابت نوع 2 دچار تغییر می شود، کمک می کند. ورزش همچنین کنترل قندخون را به میزان کم اما بطور ماندگاری بهبود می بخشد.

دراین تحقیق برای اولین بار نشان داده شد ورزش می تواند برخی از تغییرات ابتدایی در قلب را  که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شایع است، معکوس نماید.

نویسندگان مقاله می گوید: این یافته ها نشان می دهد این نوع از ورزشهای با شدت بالا و متناوب  مزایایی برای قلب و کنترل دیابت دارد، اما به نظر می رسد بیشترین فایده ی انجام این نوع از ورزش در قلب نمایان می شود. این تأثیر مثبت قوی ورزش بروی قلب، پیامی است کاملاً منطقی که باید  بطور واضح  به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 منتقل شود.

 دانشمندان می گویند: این یافته ها اهمیت  داشتن  زندگی  فعال برای افراد  مبتلا به دیابت نوع 2 را تقویت کرده است.

آنها می افزایند: یافته ها ی ما همچنین نشان می دهد که 30 دقیقه ورزش مداوم برای دریافت فواید  ورزش ضروری نیست، ورزشهایی با  مدت زمان  کوتاه اما شدت بالاتر فواید زیادی  برای قلب افراد دیابتی دارد.

فعال بودن از لحاظ فیزیکی به معنای واقعی، قلب کنترل خوب دیابت است اما یافته های مثبت آن دانشمندان را به انجام مطالعات بزرگتر بمنظور تایید  این یافته ها  تشویق نموده است.

 نتایج این تحقیق درمجله ی Diabetologiaمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/sep/short-bursts-of-intense-exercise-reverse-heart-abnormalities-in-people-with-type-2-diabetes,-study-finds-97346698.html